
Koszty, jakie niesie ze sobą grudzień, okazują się jednym z największych wyzwań dla naszego portfela. Boże Narodzenie wiąże się bowiem nie tylko z ubieraniem choinki, wypiekami, czy magią rodzinnej atmosfery, ale również z zakupowym szaleństwem.
Ile wydamy na święta?
Okres przedświąteczny kojarzy się głównie z wyprzedażami, promocjami i kolorowymi wystawami w witrynach sklepowych. Zależy nam na tym, aby obdarować bliskich świątecznymi podarunkami. Według najnowszych badań Deloitte nt. świątecznych zwyczajów konsumentów, 36% Polaków zamierza dokonać zakupów świątecznych w pierwszych dwóch tygodniach grudnia, a 22% planuje zrobić to w późniejszym terminie. W tym roku Polacy optymistyczniej oceniają swoją sytuację finansową. Na mikołajkowe prezenty, artkuły spożywcze, podróże i spotkania z bliskimi przeznaczymy średnio 1521 zł, czyli o 5% więcej niż w ubiegłym roku. Z raportu wynika, że upominki stanowią 36% całego budżetu, jedzenie 34%, natomiast pozostały procent wydatków to podróże i spotkania towarzyskie.

Jakie prezenty lubimy?
Co spodziewamy się znaleźć pod choinką? Podobnie jak w poprzednich latach, do najbardziej popularnych upominków zaliczają się kosmetyki i perfumy. Na podium znalazły się również książki i czekoladki. A jakimi podarunkami my zamierzamy obdarować najbliższych? Odpowiedzi są podobne, głównie planujemy kupić środki do pielęgnacji ciała i słodkości, zaś dla dzieci „szykujemy” m.in. klocki, lalki, pluszaki i sprzęt elektroniczny.
Zakupy przez Internet czy stacjonarnie?
Pomysłów na świąteczne prezenty szukamy głównie w Internecie. Z raportu wynika, że aż 49% osób decyduje się na takie rozwiązanie. 40% korzysta ze wskazówek rodziny i przyjaciół, 38% inspiracji szuka w punktach stacjonarnych, z kolei 36% pyta otwarcie najbliższych, co chcieliby otrzymać. Około 33% Polaków zamierza dokonać zakupów w sklepach internetowych posiadających również oddziały stacjonarne, a 28%w platformach e-commerce.

Do zakupów online najbardziej przekonuje nas:
• dostawa do domu (62 proc.),
• szeroki asortyment (58 proc.),
• to, że nie mamy poczucia straty czasu (58 proc.),
• możliwość łatwego porównania ceny (57 proc.).
Za największą zaletę zakupów tradycyjnych uważamy:
• możliwość natychmiastowego odebrania kupionego produktu (77 proc.),
• politykę wymiany i zwrotów (76 proc.),
• ochronę danych osobowych (75 proc.),
• możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (74 proc.).