Na co Polacy wydają najwięcej?

ubrania, dłonie, zakupy

Z roku na rok, wraz z poprawą stanu naszego portfela, jesteśmy coraz bardziej skłonni do wydawania większej ilości pieniędzy. Na jakie cele wydajemy najwięcej? 

Wyniki badań, przeprowadzonych przez firmę Lindorff S.A. pokazują, że naszymi wyborami kierują globalne trendy.
 

Odzież, kosmetyki, samochody…

Poza rachunkami i jedzeniem, odzież jest najbardziej popularnym towarem nabywczym. Wybrało ją ponad 88% respondentów. 74% badanych wydaje najwięcej środków finansowych na kosmetyki i perfumy, zaś 68% – na samochód i opłaty związane z jego utrzymaniem.


Dalej przyjemności

Na dalszych pozycjach znalazły się wydatki związane z przyjemnościami i rozwijaniem własnych pasji. 51% ankietowanych wydaje najwięcej środków na podróże, 45% respondentów przeznacza pieniądze na kino, teatr czy koncerty – czyli szeroko pojętą aktywność kulturalną, zaś 35% inwestuje w swoje hobby.


Edukacja na szarym końcu

Polacy niechętnie wydają pieniądze na własną edukację, tylko 30% badanych decyduje się na inwestowanie w kursy doszkalające umiejętności zawodowe czy językowe. 22% osób wydaje wypłatę na zajęcia sportowe, zaś 20% na zabiegi kosmetyczne. 19% respondentów to fani biżuterii.

karta, płacenie kartą, terminal

Na co wydaliśmy więcej?

Globalne trendy poruszające tematykę większej odpowiedzialności społecznej, ekologii czy zdrowego stylu życia sprawiły, że Polacy chętniej wydają zarobione pieniądze na produkty wysokiej jakości.
Według raportu firmy HRS dotyczącego handlu internetowego i tradycyjnego, kończący się rok przyniósł spore zmiany w świadomości polskich konsumentów.


Zdrowa żywność

Owoce, warzywa wysokiej jakości czy przedmioty, które ułatwiają robienie domowych konfitur to towary, na które popyt znacząco wzrósł od końca 2016 roku. Polacy zaczęli również przykładać większą wagę do składu produktów spożywczych. Lokalne sklepy oferujące żywność ekologiczną odnotowują spore zyski.


Produkty robione ręcznie

W ubiegłym roku częściej wracaliśmy do produktów rzemieślniczych. Lubimy ręcznie wykonane ozdoby, meble i ubrania, co odbija się również na odnotowaniu dużo większych zysków przez małych i średnich producentów lokalnych.

dłonie, pieniądze, pomoc

Chętniej wspieramy innych

Raport HRS pokazuje, że coraz częściej bierzemy udział w akcjach crowdfunding’owych i charytatywnych. Wspieramy zdolnych wynalazców i artystów, pomagamy potrzebującym. Nasza świadomość społeczna wyraźnie wzrosła i chętniej bierzemy udział w różnego rodzaju przedsięwzięciach. Nie chodzi tylko o dokonywanie wpłat na rzecz wybranej organizacji. Odnotowano również wyraźny wzrost osób biorących udział w biegach charytatywnych, zawodach sportowych czy dołączających do wolontariatu.


Źródła: Raporty Lindorff S.A. oraz HRS; Business Insider Polska